tisdag 20 november 2007

Sihanoukville

Tiden går verkligen otroligt fort! Det är bara tre veckor kvar på min resa som från början kändes som en hel evighet. Jag är kvar i Kambodja men är nu i Sihanukville som ligger längst ner i söder. En plats som jag absolut kommer att åka till igen. Vackert, billigt, vänliga människor och allt man behöver. En del jag pratat med saknar shopping. Men eftersom det inte är min favoritgren nöjer jag mig med marknaden och de småaffärerna som finns. Som på andra semesterorter kantas stranden av restauranger och solstolar. Hotellen ligger på andra sidan vägen. Jag bor på Markara Guesthouse som är kanon. Litet rum med egen dusch (kallvatten förstås) och fläkt för 8 dollar. Restaurangen och servicen är kanon. Som vanligt får jag separationsångest när det är dags att bege sig. Men denna gång känns nog värst. Har träffat så många snälla och roliga människor som det kommer att bli svårt att lämna. Eftersom det är min sista dag idag kom flera av strandförsäljarna med presenter. Armband och ett bokmärke med mitt namn. Trots att jag inte varit någon vidare kund…

Många har mailat och frågat vad jag tycker om Kambodja. Är det ett land man åker på semester till? Ja absolut! Men om anledningen är för att det är billigare än Kanarieöarna ska man nog tänka sig för. Kambodja är ett fattigt och på många sätt ett väldigt underutvecklat land så någon Europeisk standard är inte att tänka på. Men om man känner sig sugen så rekommenderar jag flyg till Siem Reap. Se Angkor Wat och njuta av en trevlig stad några dagar. Båt ner till Phnom Penh. Där hade jag valt mitt boende med omsorg. Läget är absolut viktigare än hotellet! Vad vill man se och uppleva? Efter det hade jag tagit buss ner till Sihanoukville och njutit av solen. Här det enkelt att leva. Många hotell, guesthouse, beacher och restauranger. Genomsnittshotellet ligger mellan 10-15 dollar, en middag med stor öl 5 dollar, flipflops 2 dollar, fruktsallad på stranden 1 dollar…

Ett viktigt tips till er som funderar på att åka hit och kanske lämna en donation till något av de många barnhemmen. Ta reda på innan att det ni skänker verkligen kommer till barnen. När jag var på väg till ett av barnhemmen träffade jag en australiensiska som varit där och skänkt massor av saker. Tyvärr hade kvinnan som drev barnhemmet sedan sålt allt på svarta marknaden. Barnhemmet var i förfärligt skick och jag ville ändå bidra med något. Så istället för att handla med saker eller ge pengar handlade jag med färdiglagad mat från marknaden. Sen stannade jag kvar och åt med barnen. 45 portioner för 30 dollar.

I morgon åker jag till Malaysia. Det blir sista destinationen innan jag ska träffa TT i Bangkok J.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar