torsdag 18 oktober 2007

Hanoi


Jag har nu landat i Hanoi. Flög från Nha Trang i morse. Dagen började inte helt lyckat. Fastnade i hissen på hotellet. Känns som jag är inne i ett stim just nu …Kolsvart och 35 grader men den enda tanken som fanns i huvudet var. – Bara jag kommer ut så att jag inte missar planet härifrån. Men det gick snabbt, även om minuterna innan jag såg hotellägarens glada ansikte, kändes långa. Inte lätt att backpacka som bekväm 41-åring.

Hanoi är vackrare än HCMC men nästan lika bullrig. Mitt hotell ligger lite i utkanten av Old Town och här är det lite lugnare. Tog första bästa hotell i närheten där airport-taxin stannade. Som de flesta andra hus här är det smalt och högt eftersom det är ganska trångbott. Jag bor på femte av sex våningar och det finns ett rum på varje våning. I arkitekturen ser man både fransmännens tidigare närvaro och närheten till Kina. Stora delar har varit sönderbombat och bitvis är Hanoi rejält lappat och lagat. Staden ligger längs Röda floden och taxichauffören berättade att amerikanarna hade en av broarna som går över floden som favoritmål för sina bombningar. Vietnameserna lagade bron i ett rasande tempo men lyckades inte få amerikanarna att sluta bomba den förrän de lät de amerikanska krigsfångarna göra jobbet.

Imorgon blir det lite shopping och sevärdheter. Ja Marie, det blir jobb också… På lördag åker jag, Sarah (irländskan) och en australiensiska som hon hittade i Hoi An, till en bergsby som heter Sa pa. Vi åker nattåget tillbaka till Hanoi och är framme måndag morgon. Bloggen kommer med andra ord att ligga tyst i helgen.
Eftersom jag inte hunnit ladda ner Hanoibilder blir det en bild fran en plats norr om Muie Ne...

2 kommentarer:

  1. Underbart! Jag gillar detta med teknikens under. Va bra att du bloggar så man kan hänga med under resan. Hoppas att du har det toppen och att allt blir som du vill ha det.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Va,kul att få följa med på din resa! Tänk ifall det hade funnits på min tid... Ska iväg på jobb och är lite stressat...Det verkar iallafall som du mår bra!! Fånga dagen och njut! Många Kramar Lotte

    SvaraRadera