lördag 27 oktober 2007

Hanoi och mat

















Efter en vecka i Hanoi i väntan på mitt visum känns det skönt att äntligen vara i Kina. Hanoiveckan har till största delen bestått av dagsturer med mopedkillen Le och arbete. Le pratar bra engelska och vet allt som är värt att veta. Jag har sett nästan alla sevärdheter. Allt från The Water Puppets till Etnologiska museet och marknaderna. Och så har jag förstås ätit massor av god mat. Lotta du undrade om maten i Vietnam...

Vietnameserna själva äter i stort sätt bara sin nudelsoppa. Tre gånger om dagen och med olika ingredienser. Överallt längs gatorna sitter de på sina små plastmöbler och äter nudelsoppa. När det gäller matkulturen märks det att det varit/är ett fattigt folk. Allt ska tas tillvara och de vårdar sitt jordbruk som ett barn. De har verkligen otroliga grönsaker och frukter. Kan tro att det annars mest är hund och katt många förknippar med Vietnamesisk mat. Jag har onekligen sett många märkliga köttbitar. Eftersom jag inte är den stora köttätaren hemma, blir det inte mer av den varan här. Fördelen med att de är så bra på att ta tillvara och tillaga allt, är att man ser inte många läskiga djur. Det mesta finns i maten. Härom morgonen när jag satt nere i receptionen på mitt hotell och surfade, kom en jätteråtta springande över golvet. Hotellägaren jagade iväg den in i ett rum bakom köket. Den dagen tyckte jag det var en bra idé att äta en vegetarisk soppa...
Hot pot är också en typisk vietnamesisk maträtt. Påminner lite om vår fondu. Men istället för att doppa bara kött lägger man i allt i grytan. Som tillbehör är det sen olika kryddor, ris eller nudlar till. Riktigt gott.

Vietnamesisk mat är också en mix av många av deras grannländers mat. Krogarnas menyer har ofta både, vietnamesisk, kinesisk och thailändsk mat. Det är ingen risk att man behöver gå hungrig. I de större städerna finns också massor av västerländska restauranger. Dock ingen av de större hamburgerkedjorna. Vilket känns som en befrielse.

Kom till Kina i lördags eftermiddag. Vilken kulturchock! Från att ha varit mitt i ett kaos av bilar, mopeder, dofter/stank, hetta och ett myller av människor kom jag till precis det motsatta. Jag hamnade mitt i lyxen. Tack Pia om du läser detta! Som ni säkert förstår är jag inte ute på den kinesiska landsbygden. Jag är i Shenzhen som ligger vid Hongkong area, men på den kinesiska sidan. Här bor 10 milj människor och det är en av de rikaste ekonomiska zonerna i Kina. Det lilla jag har hunnit se av staden är att det affärer som gäller. Både att göra affärer och shopping. Mycket affärer med alla de stora märkena och män i svarta kostymer.

Stannar här i två nätter. Bor på lyxhotell där stor frukostbuffé är inkluderad så det kommer att bli svårt att slita sig... Kommer nog att förvara delar av mitt bagage här för att göra kortare turer i regionen. Kortare turer här är som att åka genom halva Sverige. Avstånden är nästan osannolika. De jag mött som åkt transibiriska järnvägen tyckte dock att avstånden kändes korta i Kina efter att ha åkt genom Ryssland. Allt är relativt.

Ta det lugnt på Hallowen och njut av den svenska hösten!

4 kommentarer:

  1. Hej Loven.
    Har varit inne och kollat på
    nätet på ditt hotel...
    Det är bara att gratulera.
    Stor kram till min flickvän
    mitt i lyxen.

    SvaraRadera
  2. Hej Lyxliraren! Wow, vad du upplever mycket! Underbart! Själv så flyter det på här hemma. I helgen var det lugnt.. I lördags var jag utställare med Itrim på Väla. Stod i 8 1/2 timme och försökte sälja Itrim. Lönehelg och allt. På Väla räknade de med att det skulle komma ca 25 000 människor.. Jag var helt totalt slut i hjärnan redan kl. 1 och de stänger kl. 6. Så lördagkvällen tillbringade jag med att sitta i tystnad och stirra rakt in i väggen.. Och då får du gissa vad jag gjorde igår söndag.. :-> Jag var på Ikea och Väla..... Ja, det är ju inte klokt, egentligen... Hii Hiii
    Jag har fått en 25% tjänst på Itrim som marknadsförare/säljare mot företag. Kul! Så jag får dator, telefon & bensinkort. Så jag har nu full rulle.
    Med kärleken är det också super! :-> Det är jätte bra! Ha det underbart! Kramar från Lotte

    SvaraRadera
  3. Hej igen, kul att läsa vad som händer och även se bilderna.
    Jag förstår att du äter veggmat, om jag ska dit så blir det nog veggmat hela vägen, ingen kyckling eller fisk!!! Men det låter mycket intressant. Ja kallt har det inte varit här ännu, kanske -4, o det är inte kallt. Vi har haft World Cup i bandy denna helgen som var, och det brukar vara lite kallare då, men inte i år.
    Jag önskar dig en fortsatt trevlig resa.
    Kram/Liza Ljusdal

    SvaraRadera
  4. Hej Jeanette,
    Vilken härlig resa du är ute på!
    Spännande läsning och nu är jag riktigt sugen på att få komma iväg.
    Här hemma blir det mer och mer som i Tova Jansson text i sången ..Nu blir kvällarna, långa och sena.
    Med tanke på de få badtillfällena i somras är det nog mest det jag längtar efter, men också helt enkelt att få byta miljö. Berätta gärna lite mer om jobbet du gör! Har förresten också startat en blogg för mig och Per på blogger;
    adress http://andersochper.blogspot.com/
    Ha det nu bra önskar
    Anders

    SvaraRadera