onsdag 5 november 2008

Kambodja slut för denna gången













Två intensiva veckor i Kambodja börjar närma sig sitt slut. Siem Reap är en charmig stad med marknader, mysiga restauranger och ett helt ok nattliv (för en 40-åring). Den ca 150 m långa "The Pubstreet" har flera mindre nattklubbar.

Jag har träffat så många engagerade och trevliga människor! Båda lokala och västerlänningar som är här för att bidra med nödvändigheter som utbildning, vatten, hus mat mm. Dagarna blir ganska långa. Jag är uppe senast 5.30 för de flesta projekt startar tidigt för att slippa den värsta solen mitt på dagen. Trots mycket regn är det otroligt hett på dagarna. Jag har besökt fem större projekt och två Childrens Center. Projekten har varit allt från vattenfiltrering till uthyrning av cyklar. Det de har gemensamt är att de alla ska generera hjälp till självhjälp när organisationerna lämnar. Men i del projekt är det tveksamt. Det svårt att förklara hur man ska tänka framåt och inte bara för dagen. Svaret blir oftast -But we need to eat today!

Projektet Saray som ligger under www.osmosetonleasap.net är 30 kvinnor som sitter i en by mitt ute i Tonle sap lake och väver. De gör mattor, väskor mm utav torkade vattenhyacinter. Projektet är lite av en succé och NGO ska lämna över projektet helt i januari. Men kommunikation och logistik är fortfarande ett problem och kvinnorna har svårt att förstå varför de ska bygga upp ett lager etc. -Varför, jag säljer ju en väska per dag?

Med tanke på höstens finanskris, är problemen samma hemma. Varför planera för sämre tider när vi har det så bra nu?

För det mesta är det jobb även på kvällen. Sammanfattning av dagen och lite möten. Men jag har varit ute och ätit med en del trevliga människor, haft samtal med munkar, varit på yoga och idag blir det spa! har haft en envis magsjuka sedan förra lördagen så det ska bli skönt att bara bli ompysslad och slappa.

2 kommentarer:

  1. Tjenar
    låter verkligen som om du inte har några som helst problem med att fylla dina dagar med olika aktiviteter.
    Hær rullar det på som vanligt och jag har fortfarande inte varit i kontakt med TT ang din cykelnyckel men ska ta mig i kragen næsta vecka då jag endast har 2 arbetsdagar att avverka.
    Skøt om dig
    Knus Cathrine

    SvaraRadera
  2. Hej Jeanette! Låter som din hemlängtan har gått över lite. Önskar jag kunde vara med på ditt spa, för det känns som helt rätt årstid (här hemma) att pyssla om sig lite extra. Fast den där tiden du går upp på skippar jag gärna!
    Ha det gott! Kram/Kerstin

    SvaraRadera